Afbeeldingen

kunst-minimalisme-foto van kunstenaar-Walter Leblanc-1.jpg
kunst-minimalisme-blauw schilderij-Walter Leblanc-2.jpg
kunst-minimalisme-wit schilderij-Walter Leblanc-3.jpg
kunst-minimalisme-wit schilderij-Walter Leblanc-4.jpg
kunst-minimalisme-zwart schilderij-Walter Leblanc-5.jpg
kunst-minimalisme-wit schilderij-Walter Leblanc-6.jpg
kunst-minimalisme-geel schilderij-Walter Leblanc-7.jpg
kunst-minimalisme-wit schilderij-Walter Leblanc-8.jpg

Biografie

Walter Leblanc   1932-1986

Was een schilder en beeldhouwer die werd opgeleid aan de Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, waar hij onder meer les kreeg van René Guiette.
In 1977 werd hij leraar aan het NHIBS (Nationaal Hoger Instituut voor Bouwkunst en Stedenbouw in Antwerpen).

Hij was een van de bekende hedendaagse moderne kunstenaars

De torsievorm als belangrijkste element

Walter Leblanc maakt aanvankelijk lyrisch abstract werk, maar verandert rond 1960 radicaal van koers.
Met de torsievorm als belangrijkste element – eerst gedraaid touw, daarna gedraaide stroken vinyl, eerst wit op wit daarna ook in felle kleuren – wil hij zoals andere kunstenaars van de ‘nieuwe tendensen’ zuiver retinale kunst maken die door virtuele beweging de toeschouwer moet stimuleren.

Kinetische kunst

Als medeorganisator van Anti-peinture is Leblanc zeker verantwoordelijk geweest voor de selectie van gelijkgezinde kunstenaars.
Zelf nam hij in de jaren zestig ook vaak deel aan groepstentoonstellingen van de ‘nieuwe tendensen’ tot en met The Responsive Eye, het grote overzicht van kinetische kunst en op art in het MoMA in New York, in 1965.

Beweging als inspiratie

Wat Leblanc echt inspireerde was beweging en hoe beweging eruit kan zien als zijnde bevroren.
Dat inspireerde hem om torsie stukken te maken en heeft hij met deze techniek een revolutie in de kunst ontketend.
Een van de meest populaire stukken van Leblanc was het zogenaamde “Torsions Mobilo-Static”, dat werd gemaakt met behulp van polyvinyl op masonite.
Leblanc vond inspiratie in de eenvoud van geometrische vormen en was in staat om al zijn gevoelens weer te geven in zijn werk.