Afbeeldingen

kunst-minimalisme-foto van kunstenaar robert mangold-1.jpg
kunst-minimalisme-schilderij van robert mangold-2.jpg
kunst-minimalisme-schilderij van robert mangold-3.jpg
kunst-minimalisme-schilderij van robert mangold-4.jpg
kunst-minimalisme-schilderij van robert mangold-5.jpg
kunst-minimalisme-schilderij van robert mangold-6.jpg
kunst-minimalisme-schilderij van robert mangold-7.jpg
kunst-minimalisme-schilderij van robert mangold-8.jpg

Biografie

Robert Mangold 1937                     

 Is een Amerikaanse minimalistische kunstenaar,  hij werd geboren in North Tonawanda, New York.
Hij volgde zijn opleiding aan het Cleveland Institute of Art van 1956-59 en vervolgens aan de Yale University, New Haven.

In 1961 trouwde hij met Sylvia Plimack en zij verhuisden naar New York.

De schilderijen van Robert Mangold, schreef Michael Kimmelman in de New York Times in 1997, zijn ingewikkelder om te beschrijven dan ze lijken, wat deels goed is voor hen: de manier waarop ze een intens onderzoek uitnodigen, wat, in de aard van goede kunst , zijn eigen beloning is.

Eenvoudige elementen

Zijn werken bestaan ​​vaak uit eenvoudige elementen die op complexe manieren zijn samengesteld. Mangold’s werk daagt de typerende connotaties uit van wat een schilderij is of zou kunnen zijn, en zijn werken verschijnen vaak als objecten in plaats van beelden.
Elementen verwijzen vaak naar architectuur
Hij werkt bijna altijd in uitgebreide series, vaak uitgevoerd in zowel schilderijen als werken op papier.

Vroeg werk

Robert Mangolds vroege werk bestond grotendeels uit monochromatische vrijstaande constructies die tegen de muur werden getoond.
In 1968 begon hij met het gebruik van acryl in plaats van olieverf, waarbij hij verf rolde in plaats van op masonite of multiplex te spuiten.
Binnen het jaar veranderde hij van deze meer industrieel georiënteerde ondersteuningen naar canvas.
In 1970 begon hij te werken met gevormde doeken en begon in het jaar met het borstelen in plaats van verf op canvas te spuiten.
Tegen het midden van de jaren 1970 ging Robert Mangold verder met overlappende vormen waarvan de contouren worden gevormd door combinaties van canvasranden en zowel getekende als geïmpliceerde lijnen.
Een rechthoek en een cirkel binnen een vierkant uit 1975, in de collectie van het Honolulu Museum of Art, is een voorbeeld van deze subtiele geometrische relaties.

Monochrome panelen

Een serie uit 1994 bestond uit monochrome panelen, ingezet in trapezoïde werk met twee panelen waarvan de kleuren, soms passend, soms contrasterend, lopen naar diepe oranjes, olijfgroenen, bruin en grijs.
In een reeks van 2006/7, getiteld Kolomstructuur tot en met kolomstructuur XII, hebben de 12 doeken elk een centrale verticale stam van 10 voet hoog en 2 voet breed die is onderverdeeld door rechte, horizontale lijnen en met vierkanten of driehoeken die uitsteken van de zijden, meestal aan de bovenkant.

Prints

De schilderijen van Robert Mangold, rustig en ingetogen aan de oppervlakte, worden door kunstenaars bewonderd.
In een recensie uit 1994 in Art in America schreef Robert Kushner:
Onder de kalmte van hun uitvoering, is er een bijna romantische levendigheid van ervaring.
Het contrast van deze gesluierde onderstroom en de Apollonian terughoudendheid van de presentatie maken deze nieuwe schilderijen zowel krachtig als aangrijpend.
Mangold maakte zijn eerste afdrukken in 1972 bij Crown Point Press en heeft gedurende zijn hele carrière prints gemaakt met Pace Editions en Brooke Alexander Editions.

Mangold ontwierp de monumentale gekleurde glazen panelen in de paviljoenlobby van Buffalo Federal Courthouse.

Robert Mangold woont nu in Washingtonville, New York met zijn vrouw Sylvia Plimack Mangold, die ook kunstenaar is.
Zij zijn de ouders van filmregisseur en scenarioschrijver James Mangold, en muzikant Andrew Mangold.