Afbeeldingen

kunst-minimalisme-foto van kunstenares jane leeuwenburgh-1.jpg
kunst-minimalisme-object van kunstenares jane leeuwenburgh-2.jpg
t-minimalisme-object van kunstenares jane leeuwenburgh-3.jpg
t-minimalisme-objecten van kunstenares jane leeuwenburgh-4.jpg
t-minimalisme-object van kunstenares jane leeuwenburgh-5.jpg
t-minimalisme-object van kunstenares jane leeuwenburgh-6.jpg

Biografie

Jane Leeuwenburgh                           

Jane Leeuwenburgh (1936) is in Heinenoord geboren.
Al op jonge leeftijd leerde Jane bij haar oom, die een timmerfabriek had, allerlei houtsoorten herkennen en bewerken en omgaan met gereedschappen.
Jane Leeuwenburgh wilde heel graag meubelmaker worden, want ontwerpen en maken waren haar liefste bezigheden, maar een ambacht werd in die tijd als beroep voor een meisje niet geschikt gevonden.
Jane kon beter lerares worden. En zo behaalde zij haar onderwijsbevoegdheid handenarbeid en tekenen.
Met deze achtergrond zette Jane haar eerste stappen als beeldend kunstenaar.

Jane Leeuwenburgh als lerares

Jane begon als jonge lerares handenarbeid en tekenen in het voortgezet onderwijs in Oud-Beijerland, en tot haar pensionering van de Rijks Scholengemeenschap Oud-Beijerland heeft zij de creativiteit, de handvaardigheid en het oog voor kleur en vormgeving van talloze Hoeksche Waardse jongeren helpen ontwikkelen.
Generaties Hoeksche Waardse scholieren zijn mede dankzij deze bijzondere ‘juf’ die tegelijk ‘kunstenaar’ was, in aanraking gekomen met beeldende kunst en vormgeving.
Wat vooral in de jaren 60 en 70 in de Hoeksche Waard nog erg bijzonder was.
Moeilijke begrippen als esthetiek en kunstzinnigheid werden door deze enthousiaste docente spelenderwijs tastbaar en zichtbaar gemaakt.

Keramiek

Als aankomend kunstenaar maakte zij heel veel keramiek. 
Vier jaar lang werkte zij één dag in de week in de Potterie van het Benedictijner klooster, de Sint Paulus abdij in Oosterhout.
Aanvankelijk had zij een voorkeur voor organische vormen, maar gaandeweg werd haar vormgeving steeds strakker.
Zij ging toen ook met verschillende soorten staal experimenteren.

Pas toen Jane als zelfstandige vrouw in het onderwijs werkzaam was, begon zij de opleiding tot beeldend kunstenaar aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam te volgen. 
Zij specialiseerde zich in het beeldhouwen en ruimtelijk vormgeven, daarbij was de beeldhouwer Gust Romijn haar inspirerende leermeester.

Kunstreizen

Jane Leeuwenburgh maakte talloze kunstreizen door heel Europa. Ze was en is een bewonderaar van de beeldhouwer Henri Moore en van de architectonische ontwerpen van Bauhaus,
De Stijl (met Rietveld & Mondriaan), Frank Lloyd Wright en Le Corbusier. Die voorliefde voor architectuur en geometrische bouwvolumes zullen we ook terugzien in haar werk.

Jane is geschoold en bedreven in alle beeldhouwtechnieken, van sculptuur (afhaaltechniek door kappen, houwen en beitelen, en plastiek (opbouwtechniek door modelleren in klei of was), tot het brons (giettechniek) en de constructietechnieken (timmeren, smeden en lassen).

Door haar veelzijdig vakmanschap kan zij met een keur van materialen uit de voeten: hout en metalen, glas, perspex, beton, marmer en andere steensoorten.

Zij beheerst de klassieke levensechte vormgeving naar natuurlijk model.
Academisch en realistisch. 
Hoe Jane Leeuwenburgh steeds probeert vormen terug te brengen tot hun essentie, is goed te zien aan de bronzen ‘dames’ die geïnspireerd zijn op de nonnen in Brugge, uitgevoerd in deels gepatineerd en gepolijst brons.
Om uiteindelijk uit te komen op deze bijna geometrische figuren, driehoeken geknipt uit geroest plaatstaal, waarin toch nog acht mensen te herkennen zijn.
Zij zijn in een rij opgesteld in het landschap, alsof ze op weg zijn naar een bestemming.

Abstract geometrische objecten

Bekend en geliefd is Jane Leeuwenburgh door haar abstract geometrische ruimtelijke objecten en wandreliëfs, die een zo onpersoonlijk mogelijk karakter hebben, en die uitblinken door eenvoud en zuiverheid van vorm en verhouding.
Door vormen terug te brengen tot geometrische elementen en deze in steeds wisselende onderlinge samenhang te ordenen, vertaalt Jane het universum met gebruikmaking van elementaire meetkunde, minimale middelen en primaire kleuren en met een feilloos oog voor vorm en verhouding. 
Kleur is voor Jane ondergeschikt aan vorm en lijn.
De keuze voor krachtige, heldere onversneden kleuren is dan ook rationeel en wordt alleen toegepast als de essentie van het werk erdoor wordt versterkt.

Jane Leeuwenburgh en het minimalisme

Zij toont zich vaak een meester van de ‘minimal art’.
Door vernuftig bedachte composities, gevarieerde ritmische structuren, technische veelzijdigheid en onverwacht materiaalgebruik weet Jane steeds opnieuw verrassing en spanning in haar werk te leggen.

Jane Leeuwenburgh behoort tot de eerste generatie van oorsprong Hoeksche Waardse moderne kunstenaars, van wie de betekenis voor het culturele leven in de Hoeksche Waard evident is.