Afbeeldingen

kunst-minimalisme-foto van kunstenaar-gunther uecker-1.jpg
kunst-minimalisme-spijker reliëf-gunther uecker-2.jpg
kunst-minimalisme-spijker reliëf-gunther uecker-3.jpg
kunst-minimalisme-spijker reliëf-gunther uecker-4.jpg
kunst-minimalisme-spijker reliëf-gunther uecker-5.jpg
kunst-minimalisme-spijker reliëf-gunther uecker-6.jpg
kunst-minimalisme-spijker reliéf-gunther uecker-7.jpg
kunst-minimalisme-spijker reliëf-gunther uecker-8.jpg

Biografie

Günther Uecker

Guenther Uecker (1930) die op het schiereiland Wustrow opgroeide, waar zijn vader als ingenieur in de lucht- en ruimtevaartindustrie van een pilot-luchtvaartterrein werkzaam was, beleefde hier het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Hij studeerde van 1949 tot 1953 in Wismar en op de kunstacademie in Berlin-Weißensee.
Ter gelegenheid van het Wereldjeugdfestival in Oost-Berlijn in 1951, had hij voor het eerst de gelegenheid voor een bezoek aan West-Berlijn en kwam in contact met abstracte kunst.

Spijker reliëfs

Omdat hij met zijn idool Otto Pankok wilde studeren, ging hij in 1955 naar West-Duitsland.
Vervolgens zette hij van 1955 tot 1957 zijn studie aan de Kunstakademie Düsseldorf voort met Otto Pankok.
In 1956/1957 werden zijn typische spijkerbeelden gemaakt: driedimensionale, wit geschilderde reliëfs gemaakt van spijkers, die hun eigen dynamiek ontvangen door de uitlijning van de nagels en de interactie van licht en schaduw.
Vanaf 1962 heeft Günther Uecker alledaagse voorwerpen zoals meubels met spijkers gemaakt.

Zero

In 1961 werd Günther Uecker lid van de kunstenaarsgroep ZERO opgericht door Heinz Mack en Otto Piene, waarna hij zich ook wendde tot de kinetische kunst van het licht.
Samen met Gerhard Richter organiseerde hij de demonstratie
“Musea kunnen bewoonbare plaatsen worden”.
De uitvoering van het Terrororchester in de Kunsthalle Baden-Baden, een lawaaierige installatie van 20 machines, stofzuigers, een wastrommel en een hamer en sikkel, zorgde landelijk voor sensatie.

Biënnale van Venetie

Samen met Thomas Lenk, Heinz Mack en Georg Karl Pfahler was Günther Uecker in 1970 de Duitse vertegenwoordiger op de Biënnale van Venetië. Van 1971 tot 1974 werkte hij in Zuid-Amerika, Afrika en Azië en van 1984 tot 1985 in Japan, Siberië, China, IJsland en Mongolië.
Sinds de jaren tachtig heeft hij met zijn werk op het gebied van politieke kwesties stelling genomen: dus reageerde hij op de ramp van Tsjernobyl met de cyclus “asafbeeldingen”.
Andere politieke verwijzingen zijn te vinden in zijn werken over Irak, milieuproblemen en meer.

Professor kunstacademie

Van 1974 tot 1995 doceerde Günther Uecker als professor aan de kunstacademie in Düsseldorf.
Onder zijn master studenten waren Halina Jaworski, Klaus Schmitt en Matthias Hintz.
In 1999 ontwierp hij de gebedsruimte in het nieuwe Reichstag-gebouw in Berlijn.
In 2004 bedacht hij het toneel in de open lucht voor een uitvoering van Wilhelm Tell op – naar men zegt – een historische plaats aan de Rütliwiese.

Zero Foundation

In december 2008 was Günther Uecker mede-oprichter van de stichting Zero Foundation.
Andere oprichters waren de ZERO-kunstenaars Heinz Mack en Otto Piene, evenals de stichting museum kunst palast.
De stichting is gevestigd in de Media Harbour in Düsseldorf.
Het heeft zichzelf ten doel gesteld de ZERO-beweging te behouden, te presenteren, te onderzoeken en te promoten,

Uecker woont en werkt vandaag in Düsseldorf-Oberkassel en St. Gallen. Een studio bevindt zich ook in de Berlijnse tuinstad Atlantic [4] van architect Rudolf Fränkel.

Günther Uecker is de broer van de kunstenaar Rotraut en zwager van de overleden kunstenaar Yves Klein. Met zijn vrouw Christine Uecker heeft hij een zoon, Jacob, die werkt voor het veilinghuis Christie’s.