Afbeeldingen

kunst-minimalisme-houten object van carl andre-1.jpg
kunst-minimalisme-houten object van carl andre-2.jpg
kunst-minimalisme-houten object van carl andre-3.jpg
kunst-minimalisme-houten object van carl andre-4.jpg
kunst-minimalisme-houten object van carl andre-5.jpg
kunst-minimalisme-houten object van carl andre-6.jpg
kunst-minimalisme-houten object van carl andre-7.jpg
kunst-minimalisme-houten object van carl andre-8.jpg

Biografie

Carl Andre – 1935

Is een Amerikaanse minimalistische kunstenaar en erkend voor zijn lineaire formaat en grid-formaat sculpturen.

Andre werd geboren in Quincy, MA. Hij voltooide basis- en voortgezet onderwijs aan het Quincy Public School System en later aan de Phillips Academy in Andover, MA van 1951 tot 1953.
In Phillips Academy hij werd vrienden met Hollis Frampton
Die zou later Andre beïnvloeden met zijn radicale benadering van de beeldhouwkunst door middel van hun gesprekken over kunst en via introducties van andere kunstenaars.
Carl André diende in het Amerikaanse leger in Noord-Carolina 1955-1956 en verhuisde naar New York City in 1956.
In 1958 in New York, maakte hij kennis met Constantin Brancusi en opnieuw met een voormalig klasgenoot van de Phillips Academy, Frank Stella.
Andre deelde studioruimte met Frank Stella van 1958 tot 1960

Houten sculpturen

Carl Andre’s vroege werk in hout kan geïnspireerd zijn door Constantin Brancusi.
Tijdens het delen van een studio met Frank Stella, ontwikkelde André een serie van houten sculpturen

Van 1960-64 werkte Carl André voor de Pennsylvania Railroad.
De ervaring met arbeiders op de werkvloer en de geordende aard van het gedrag van goederentreinen zou een latere invloed hebben op Andre’s beeldhouwwerk en artistieke persoonlijkheid.
Het was bijvoorbeeld niet ongebruikelijk dat André zich kleedde in een overall en een blauw werkshirt, zelfs voor de meest formele gelegenheden.

Tentoonstelling

In 1965 had hij zijn eerste openbare tentoonstelling van zijn werk in vorm en structuur samengesteld door Henry Geldzahler bij de Tibor de Nagy Gallery.

In 1969 hielp  Carl André mee aan de organisatie van de Art Workers Coalition.

In 1970 had hij een solotentoonstelling in het Solomon R. Guggenheim Museum.

Controversieel

In 1972 verwierf de Britse Tate Gallery Andre’s Equivalent VIII, een verzameling vuurvaste stenen.
Het stuk was meerdere keren zonder incidenten te zien, maar werd in 1976 het centrum van de controverse nadat het in The Sunday Times was vermeld en later werd beschadigd met blauwe kleurstof voor levensmiddelen.
De ‘controversiële stenen’ werd een van de beroemdste publieke debatten in Groot-Brittannië over hedendaagse kunst.

Enkele grote openbare kunstwerken in de U.S.A zijn , Field Sculptuur 1977 in Hartford en Lament for the Children, 1976 in Long Island City, NY

Minimalisme

De werken van Carl Andre behoren tot de minimal art. Het werk van André heeft als belangrijkste thema het doorklieven van de ruimte door middel van een object.