Afbeeldingen

kunst-minimalisme-foto van kunstenaar-Barnett Newman-1.jpg
kunst-minimalisme-schilderij zwart met rood-Barnett Newman-2.jpg
kunst-minimalisme-rood schilderij-Barnett Newman-3.jpg
kunst-minimalisme-schilderij zwart met wit-BarnettNewman-4.jpg
kunst-minimalisme-rood schilderij-Barnett Newman-5.jpg
kunst-minimalisme-schilderij zwart met blauw-Barnett Newman-6.jpg
kunst-minimalisme-blauw schilderij-Barnett Newman-7.jpg
kunst-minimalisme-schilderij zwart met bruin-Barnett Newman-8.jpg

Biografie

Barnett Newman

Barnett Newman (1905-1970) was een Amerikaanse kunstenaar.
Hij wordt gezien als een van de leidende figuren in het abstracte expressionisme en een van de meest vooraanstaande schilders in de kleurenwereld.
Zijn schilderijen zijn existentieel van toon en inhoud, met de bedoeling om een ​​gevoel van plaats, aanwezigheid en contingentie te communiceren

Barnett Newman werd geboren in New York City als zoon van Joodse immigranten uit Polen.
Hij studeerde filosofie aan het City College in New York en werkte in de kledingproductie van zijn vader.
Later verdiende hij zijn brood als leraar, schrijver en criticus.

Ritssluitingen

Gedurende de jaren 1940 werkte hij in een surrealistische stijl voordat hij zijn eigen volwassen stijl ontwikkelde.
Die wordt getypeerd door kleurgebieden gescheiden door dunne verticale lijnen of “ritsen” zoals Barnett Newman ze noemde.
In de eerste werken met ritssluitingen zijn de kleurvelden bont, maar later zijn de kleuren puur en plat.
Newman dacht zelf dat hij volwassen was met de Onement-serie uit 1948.
De ritssluitingen definiëren de ruimtelijke structuur van de schilderkunst, terwijl ze tegelijkertijd de compositie verdelen en verenigen.
Al in 1944 probeerde Barnett Newman de nieuwste kunstbeweging aan Amerika uit te leggen en voegde een lijst toe van de mannen in de nieuwe beweging.
Ex-surrealisten, zoals Matta word genoemd, Wolfgang Paalen wordt genoemd samen met Gottlieb, Rothko, Pollock, Hofmann, Baziotes, Gorky en anderen. Motherwell wordt vermeld met een vraagteken.

Sculpturen

De ritssluiting bleef zijn hele leven een constante eigenschap van Barnett Newman’s werk.
In sommige schilderijen uit de jaren 1950, zoals The Wild, is de rits alles wat er te zien is.
Barnett Newman maakte ook een paar sculpturen die in wezen driedimensionale ritsen zijn .

Hoewel de schilderijen van Barnett Newman zuiver abstract lijken te zijn, en veel van hen oorspronkelijk zonder titel zijn, worden vaak de namen van het onderwerp genoemd, vaak met een Joods thema.
Twee schilderijen uit de vroege jaren 1950, bijvoorbeeld, heten Adam en Eva, en er is ook Uriel (1954) en Abraham (1949), een zeer donker schilderij, dat ook de naam was van een Bijbelse patriarch, het was ook naam van de vader van Newman, die in 1947 was overleden.

Who’s Afraid ?

Newman’s late werken, zoals de Who’s Afraid of Red, Yellow en Blue series, met levendige, pure kleuren, waren vaak zeer grote doeken . Barnett Newman werkte ook later in zijn leven aan gevormde doeken, waarbij Chartres (1969) bijvoorbeeld driehoekig was en hij keerde terug naar de beeldhouwkunst om een ​​klein aantal slanke stukken in staal te maken.
Van zijn sculpturen is Broken Obelisk (1963) de bekendste en toont een omgekeerde obelisk die punt op de top van een piramide staat.

Hij maakte ook een reeks lithografieën, de 18 Cantos (1963-64) die, volgens Newman, bedoeld zijn om muziek op te roepen. Hij maakte ook een klein aantal etsen.

Abstract Expressionisme

Barnett Newman is geclassificeerd als een abstracte expressionist vanwege zijn werk in New York City in de jaren 1950, waar hij zich associeerde zich met andere kunstenaars en ontwikkelde een abstracte stijl die weinig of niets te danken heeft aan de Europese kunst.

Barnett Newman stierf in New York aan een hartaanval in 1970