Afbeeldingen

kunst-minimalisme-foto van agnes martin-1.jpg
kunst-minimalisme-schilderij met strepen van agnes martin-2.jpg
kunst-minimalisme-schilderij zwart grijs agnes martin-3.jpg
kunst-minimalisme-blauw schilderij van agnes martin-4.jpg
kunst-minimalisme-bruin beige raster schilderij van agnes martin-5.jpg
kunst-minimalisme-zwart wit schilderij van agnes martin-6.jpg
kunst-minimalisme-zwart streep schilderij van agnes martin-7.jpeg
kunst-minimalisme-grijs schilderij van agnes martin-8.jpg

Biografie

Agnes Martin 1912 – 2004                

Groeide op in Vancouver, Canada. In 1931 verhuisde zij naar de Verenigde Staten waar zij aan verschillende universiteiten opleidingen volgde, onder andere in Oregon, Californië en New Mexico.
Van 1935 tot 1938 volgde ze een opleiding aan de Western Washington College of Education in Bellingham, WA.
In 1941/42 behaalde ze haar graad in geschiedenis en sociologie aan de lerarenopleiding van de Columbia University in New York met de titel Bachelor of Science.

Lerares

Van 1946–48 studeerde en onderwees zij aan de University of New Mexico in Albuquerque.
Van 1948–1950 werkte ze op openbare scholen in de staten Washington en Delaware.
In 1950 keerde zij terug naar New York en behaalde aan de Teacher’s College van de Columbia University haar Master of Arts.
Tussen 1954 en 1957 woonde ze in Taos, New Mexico.

Eerste solo tentoonstelling

In 1957 keerde ze terug naar New York waar ze ‘ontdekt’ was door de galeriehoudster Betty Parsons.
Martin woonde in het nieuwe kunstenaarskwartier Coenties Slip, waar ze ontmoetingen had met Robert Indiana, Ellsworth Kelly, James Rosenquist en Jack Youngerman.
Ze had in 1958 haar eerste solotentoonstelling bij de galerie van Betty Parsons.

Martin verliet in 1967 uiteindelijk definitief New York en vestigde zich na een wisselvallige tijd weer in New Mexico.
Ze liet daar een lemen huis bouwen en zeven jaar lang schilderde zij niet.

On a clear day

Haar tweede werkperiode begon in 1973 met een portfolio van dertig zeefdrukken onder de titel On a Clear Day.
In 1997 vertelde Agnes Martin in een interview dat haar werk niets afbeeldt maar dat de schilderijen uitsluitend bedoeld zijn om bij de kijker een emotionele weerklank te vinden.

In 1972 nam Agnes Martin deel aan de vijfde documenta in Kassel en in 1977 aan de zesde.
In 1997 nam zei deel aan de Biënnale van Venetië. In 2007 was werk van haar hand postuum te zien op de twaalfde documenta.

Het werk van Agnes Martin is te zien in de verzamelingen van vele musea
in de U.S.A